De muzikaal-artistieke identiteit  van het DGK

In Groot-Deurne kennen we vele koren en instrumentale ensembles. Elk koor en elk orkest heeft zijn eigen identiteit, eigenheid en kwaliteit.

Het Deurnes Gemengd Koor onderscheidt zich van alle andere muziekgezelschappen in Groot-Deurne door:

De specifieke keuze van zijn repertoire

Het koor legt zich bij voorkeur toe op het uitvoeren van de vocale meesterwerken uit de klassieke muziek (uit de 17e, 18e en 19e eeuw). Dat zijn oratoria, opera’s, cantates, requiems, missen en andere belangrijke koorpartituren van enige omvang.

De specifieke benadering van de muziekpartituren

Het koor zingt uit originele partituren zoals de componist zelf die heeft genoteerd en maakt dus geen gebruik van koorbewerkingen van anderen.

De specifieke manier van uitvoeren van dat repertoire

Deze meesterwerken vragen om een zo professioneel mogelijke uitvoering. Professionele medewerkende Passieconcert 2015Het DGK realiseert dat door het engageren van bekende vocale en instrumentale solisten, door een goed (beroeps)orkest in te huren, door de organisatie en de informatie te professionaliseren, wat o.a. tot uiting komt in een zeer inhoudelijke programma-toelichting. Het DGK is momenteel een groot en goed zingend koor, dat onder leiding van een deskundige dirigent het vereiste niveau niet alleen aandurft maar ook aankan.

In de loop der jaren heeft het koor al belangrijke koorwerken uitgevoerd: delen uit de opera’s 'Dido and Aeneas' van Purcell en 'Orfeo ed Euridice' van Gluck, diverse grote werken van Mozart zoals de Krönungsmesse, de Brabantsuite van Penders, het oratorium 'Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze' van Haydn, het Gloria van Vivaldi, cantates van Buxtehude en Kuhnau, het Magnificat van Durante, 'The five Mystical Songs' van R.Vaughan Williams, de ‘Carmina Burana’ van Carl Orff, het Requiem van Fauré, Die Schöpfung van Joseph Haydn en diverse missen (o.a. van Gounod, Perosi en Haydn).